Er komen steeds meer berichten naar buiten van mensen die bij Rabobank moeten opstappen als onderdeel van de grote reorganisatie die eind december werd aangekondigd. Daarbij wordt een kwart van het totale personeelsbestand geschrapt.
“De impact is groot”, schrijft Rabobank Het Groene Woud Zuid in zijn jaarverslag van 2015 over automatisering binnen de bank. “Werk verdwijnt of verandert. In 2015 is ons personeelsbestand met 10 medewerkers gekrompen.” Bij de lokale Rabobank, waaronder de filialen van Best, Oirschot en Son en Breugel vallen, werkten begin 2016 nog 136 fte.
Het is een gemiddeld beeld van een van de vele Rabobanken in de regio, maar zeker niet het ergste. De grote reorganisatie is namelijk net pas begonnen. Rabobank Nederland gaat in de periode 2016 tot en met 2018 nog eens 9000 banen schrappen. Dat is een kwart van de in totaal 39.000 werknemers. De banen verdwijnen vooral in de ‘achterkant’ van de organisatie, bijvoorbeeld bij ondersteunende diensten als IT en administratie.
Emotionele week
Hans Janssen, een oud-werknemer, schreef vorige week op zijn LinkedIn-pagina over het afscheid van hem en elf collega’s bij Rabobank Nederland. “Dit wordt een bijzondere, mooie, maar vast ook wat verdrietige en emotionele week. Na een dienstverband van 14 jaar zal ik komende donderdag 29 september afscheid gaan nemen van Rabobank. In de huidige periode van reorganisatie ben ik niet de enige die donderdag gedag gaat zeggen aan collega’s. In Best doen we dat met 12 collegae.”
Janssen werkte de laatste vier jaar bij de Rabo als ‘Manager Life Cycle Management en Document Services/Delivery Manager’, wat vrij vertaald kan worden als IT en administratie. Janssen was, zo laat hij weten aan Business Insider, onder meer verantwoordelijk voor een afdeling waar bankafschriften worden geprint. Iets dat steeds minder nodig is door de digitalisering.
Ook treurige tijden
"Mooie tijden", omschrijft de oud-Raboër zijn 14 jaar dienst. “Maar ook treurige tijden rondom de bankencrisis en alles wat daarom heen gebeurde, tot zelfs plaatsvervangende schaamte rondom de Libor-fraude. Maar vooral blijft mij bij dat ik de corporatie van dichtbij heb mogen meemaken bij de lokale bank. Dat is de Rabobank in hart en nieren, dichtbij de mens, klant voorop. Dat gevoel moet bij de bank weer helemaal terugkomen. Pas dan kan de Rabobank weer positief afwijken en gaan de klanten dat ook weer merken."
Dichter bij de klant, een hogere winst en dat met minder filialen en minder mensen. "Wij denken dat het kan", zei topman Wiebe Draijer eind vorig jaar in een persconferentie waar een redacteur van Follow the Money bij aanwezig was. Dat moet vooral lukken door automatisering en digitalisering. De banen die verdwijnen zitten vooral in de backoffice, net zoals die van Janssen. Oftewel, mensen die niet direct klanten helpen.
Janssen is goed terecht gekomen. Hij is na zijn ontslag meteen aan de slag gegaan als operations manager voor H&S Foodtrans, een vervoerder van vloeibaar voedsel. Verder bedankt hij zijn oude werkgever vooral voor alle kansen, leermomenten en “hele mooie jaren”.